Nowość! "Koncepcje mądrości w filozofii Sokratesa, Platona i Arystotelesa" autorstwa Tomasza Lesia
„Autor zrekonstruował i poddał wszechstronnej, krytycznej analizie klasyczne starożytne
koncepcje mądrości, które można wywieść z tekstów źródłowych, tj. dzieł Platona
i Arystotelesa oraz z relacji dotyczących nauczania Sokratesa. Dzięki
wnikliwemu i rzetelnemu badaniu tych starannie dobranych tekstów, jak również
dzięki dobrej znajomości literatury przedmiotu i własnej inwencji
interpretacyjnej, Tomasz Leś zdołał opracować, w systematyczny sposób
przedstawić i uzasadnić wielowariantowy, choć w swych zasadniczych rysach
spójny model, stanowiący odpowiednik historycznych koncepcji mądrości wielkich
klasyków filozofii greckiej. Budując ten model, rzetelnie zaprezentował
oryginalność i specyfikę poglądów każdego z trzech wielkich klasyków, a także
uwzględnił zarówno jawne, jak i mniej oczywiste różnice między ich koncepcjami
(w szczególności elementy polemiczne wobec poprzedników w koncepcji
Arystotelesa). Zaakcentował jednak to, co może stanowić część wspólną ich
myślenia o mądrości, a przynajmniej świadczyć o ciągłości pewnych
intelektualnych zainteresowań i predylekcji, pewnych sposobów ujmowania
badanego zagadnienia tudzież formułowania i rozwiązywania pojawiających się w
jego ramach problemów. Autor daje dowody nie tylko badawczej dociekliwości,
lecz również rozległej erudycji, gdy ukazuje aktualny stan badań i najbardziej
dyskutowane kwestie sporne w interesującej go dziedzinie, kiedy kompetentnie
odczytuje i konfrontuje ze sobą hipotezy i argumenty antagonistów we
współczesnych sporach dotyczących na przykład możliwych sposobów rozumienia
sokratejskiego intelektualizmu etycznego czy właściwego sensu Platońskiego
stanowiska co do możliwości efektywnego osiągnięcia mądrości. W obu tych
spornych zagadnieniach nie tylko prezentuje koncepcje uznanych badaczy, ale też
z powodzeniem sam włącza się do ich dyskusji, waży i ocenia przedstawione przez
nich racje, ujawnia – choć z reguły dość ostrożnie – własny punkt widzenia i w
ten sposób angażuje w dyskusję czytelników swojej rozprawy.”
Z recenzji dr. hab. Jana Kiełbasy
Z recenzji dr. hab. Jana Kiełbasy
Więcej na www.wuj.pl
Komentarze
Prześlij komentarz